cultuur enzo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu cultuur enzo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu

cultuur enzo

Door: Erwan

Blijf op de hoogte en volg Erwan

19 Februari 2007 | Frankrijk, Parijs

Het leven in Parijs is best druk. Ik ben de laatste week amper thuis geweest, alleen maar om even snel wat eten te fixen en te pitten. Verder ben ik vooral in de stad, op de Universiteit of bij vrienden. De deadlines voor de colleges krijgen steeds meer vorm en gelukkig is alles niet samengepropt wat ik wel vreesde. Voor Festivals de Cinéma is het allemaal vrij eenvoudig, een groepsdossier van drie pagina’s met wat bijlagen aan het eind van het semester plus een exposé en verder de best wel nutteloze colleges volgen. Nutteloos omdat ze alleen maar gaan over hoe een festival te organiseren, niks wetenschappelijks aan. Voor Film Noir hou ik een exposé op acht Maart over de film White Heat van zo’n 20 minuten met een soort van stijlanalyse als belangrijkste punt, het tentamen is een week later en heeft zoals al eerder gezegd dezelfde vorm als het Film Art tentamen. Daarna ben ik voor dat vak qua cijfers “klaar”. Op 9 Maart moet ik voor Truffaut een dossier van zo’n 10 pagina’s inleveren, moet ook wel lukken. Daarna is het wachten tot April voor nieuwe deadlines. Ik heb al m’n eerste cijfer binnen: een 14 voor mijn compte rendu over Godzilla van Honda, best wel tevreden over. Moet ook wel rond die cijfers uitkomen, want ik begin door aanraden van wat Amsterdamse lui al beetje te denken over mogelijke onderzoeksmaster al lijkt me dat een lastig verhaal, sta nu 7.2 gemiddeld en voor die master moet je 7.5 staan dus dat wordt erg lastig met nog weinige aantal cijfers voor de boeg, we zullen wel zien.

Verder kijk ik vrij veel films. Deze week heb ik een soort van Lynch mania gehad met vrij veel gediscussieer over zijn nieuwe film en over zijn oeuvre. Zo heb ik Mulholland Drive en Lost Highway weer gezien met Sophie en Lies en verder veel gepraat in de kroeg, op de Universiteit of waar dan ook over zijn films. Altijd leuk tuurlijk. Volgende week zullen wel Wild at Heart en Blue Velvet aan de beurt zijn. Daarnaast ben ik woensdag naar de première van La Môme geweest, de biopic over Edith Piaf. Een erg goede, maar wel melodramatische film. Uitstekend geacteerd dat wel. Donderdag naar Pierrot le Fou in de Cinémathèque, was wel oké al blijf ik bij Godard altijd zoiets hebben van: “mwa, wel leuk maar niet super”. By the way, eigenlijk had ik woensdag naar Le Sacre du Printemps gegaan met Sophie in Salle Pleyel maar de Sprintkaarten waren weg, het was echt uitverkocht. Nou ja, kansen genoeg want heb het programma tot Juni en er zijn nog zat leuke concerten daar die ik met Sprint voor 10 Euro kan zien waaronder ook weer Le Sacre en ook West Side Story en Une Nuit sur le Mont Chauve van Moussorgsky. Komt wel goed!

Naast al dat cultureel verantwoorde gedoe ben ik vooral onder vrienden te vinden. Heb deze week onder meer een house warming bij Lies gehad die nu ook in de 16e woont, bij Passy om precies te zijn. Diezelfde dag ben ik ook bij een crèperie bij Saint Michel geweest waar ik DE Bassie pannenkoek heb gehad: een Flambeau met Calvados, was erg lekker. De salade Estivale ook trouwens… Verder was het zonnen op het terras want het weer hier is vet relaxed, wel beetje koud als de zon pleite maakt, maar in de zon is het super! Van het weekend zat ik in een Jazz club in de 18e, was beetje een groezelige en kleine tent maar erg leuk en zeer betaalbaar voor Parijse begrippen. Zondag zou ik zeer bij de tijd Chinees Nieuwjaar gevierd hebben bij Place d’Italie in een Chinees restaurant, maar in plaats daarvan zijn we naar Hotel de Ville gegaan voor het nieuwjaarsdéfilé. Het was er alleen superdruk en die Chinezen bleven maar stilstaan, een bewegingsloze optocht was niet mijn idee van leuk tijdsverdrijf, dus zijn we maar gaan zonnen op het Place de Vosges, waar we met ons biertje na een laf uurtje werden weggebonjourd door een akela die zei dat we niet op het gras mochten zitten. Stik er toch in met je Franse grasbeleid! Toen hebben we maar op de trappen van het Opéra de Bastille van de zon en ons bier genoten. Die avond ben ik maar Halloween (klassieker!) gaan kijken met Sophie en komende week ga ik weer van alles en nog wat doen. O ja, ik heb ook weer wat nieuwe foto’s op m’n album gepost: http://www.mijnalbum.nl/Album=RDIBH6TM . A vous Hilversum!

  • 19 Februari 2007 - 19:17

    Cem:

    Hoi Erwan,

    Leuk dat je ons af en toe laat weten wat je allemaal doet in Parijs. Ook leuk dat dit laatste bericht niet zo lang is haha :D)

    Voor de onderzoeksmaster heb je een 7,5 nodig- zeggen ze- maar ik ken een jongen die met 7,3 werd toegelaten. Het gaat om je motivatie. Je moet ze ook laten weten waarom je niet een gemiddeld 7,5 hebt. Er zijn wel mogelijkheden. Maar goed, je gaat eerst veel plezier beleven in Parijs, de rest komt volgend jaar wel ;)


  • 19 Februari 2007 - 19:54

    Mark:

    Jezoes, die Fransen ook met hun heilige gras! Volgens mij snappen ze niet dat gras met een beetje verzorging en wat water gewoon weer aangroeit...

    Leuk foto's trouwens, ik wist niet dat ze in de 18e eeuw ook al Chuck Taylor All Stars hadden maar op die foto van de props van Marie Antionette zijn ze toch duidelijk te zien. Je kijkt trouwens wel errug zuur op die eerste foto haha!

  • 22 Februari 2007 - 11:11

    Ralph:

    allemamaggies! toch nog een culinair hoogstandje. je gaat hopelijk toch ook wel een keer een presentatie over "Bassie et Adriaan" houden...?

    7,5 is overigens idd niet verplicht voor de researchmaster, maar wel handg;)

  • 27 Februari 2007 - 19:58

    Nelleke Hilversum:

    kwam toevallig via sophie(mijn dochter) haar site hierop terecht, heb je al veel op foto's gezien ...geniet er van erwan en succes met je studie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2007

Heb ik eigenlijk niet...

28 Februari 2007

Japanse vrolijkheid en Partytime!

19 Februari 2007

cultuur enzo

11 Februari 2007

Inland Empire!

04 Februari 2007

Rare lui, die Fransen...
Erwan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 5835

Voorgaande reizen:

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: