Het Paris III idee van studeren en andere dingen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu Het Paris III idee van studeren en andere dingen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu

Het Paris III idee van studeren en andere dingen

Door: Erwan

Blijf op de hoogte en volg Erwan

28 Januari 2007 | Frankrijk, Parijs

M’n eerste week van echt colleges volgen (eerste week was toch vooral introductie op materie) zit er op en het valt alleszins mee vooralsnog. Voor diegenen die m’n vorige blog gelezen hebben en mijn rooster hebben gezien kan ik nu alweer geruststellen: het is weer totaal anders! Na twee weken van Paris III ben ik erachter gekomen dat de UFR (soort van onderwijsbalie) echt een drama qua organisatie is en de te volgen vakken enerzijds niet altijd even leuk zijn of het anderzijds te druk is.

Maandag heb ik gelukkig al wel m’n aanvraag voor de CAF (huursubsidie) kunnen regelen met mevrouw Valeska. Dat gaat me dus op termijn 150 Euro per maand aan huur schelen!!! Na een loze dag van inschrijven (eindelijk gelukt!) en wachten heb ik ‘s avonds met een paar Erasmus studenten in de Hide Out gezeten, een café waar je tot 10 uur ‘s avonds een halve liter bier voor 2,50 Euro kan krijgen en dat is voor Parijs (overigens NL ook) echt geen geld. Daar zullen we dus veel zitten besloten we met z’n allen zeer democratisch, iedereen was voor :p. Probleem was alleen dat ik de volgende ochtend om acht uur college heb en vroeg opstaan is niet m’n sterkste punt. Dus na een paar biertjes toch nog op tijd naar huis…

Na het college ben ik met Lies en Miriam naar Les lumières du Faubourg gegaan, het is al zo ver dat ik de originele filmtitel niet meer weet. Het was in ieder geval de nieuwste film van Kaurismaki en het laatste deel uit zijn zogeheten Loser trilogie (bekendste film: The man without a past). En al waren we vijf minuten te laat, de film was echt heel goed. Een typische Kaurismaki, dus veel aparte humor, scènes op verlaten gebieden en meelijwekkende karakters. Na de film ben ik met David (die naar Un condamné à mort s’est échappé was gegaan in dezelfde bios) naar een Thais restaurant gegaan en daarna naar het onvolprezen Bistro Beaubourg, een vondst van ondergetekende vlakbij Centre Pompidou. Je kan daar heel goedkoop eten (zo rond acht Euro voor maaltijd) en koffie kost er ook niks. Plus het is zo’n typisch Frans bistro waar het gezellig druk kan zijn.

Toen ik thuis kwam kreeg ik echter de schrik van m’n leven want m’n raam was door de stevige wind die dag open geschoten en hij ging niet meer dicht. En dat net op de dag dat de winter in Parijs echt is begonnen. Met weinig beleid, maar wel brute kracht is het raam gedicht (ook echt dicht, want makkelijk open zit er nu niet meer in). Het is dus koud hier, ‘s avonds vriest het een paar graden en de wind maakt het nog wat kouder.

Woensdag ben ik nu ook vrij, want ik heb uit praktische overwegingen het vak over Robert Bresson maar laten vallen, omdat ik anders teveel vakken doe voor mijn eigen bestwil. De vrije dag heb ik maar aangepakt om de FNAC te bezoeken voor de aanschaf van een boek (wat nu nog niet lukte, maar daarover zo meer) en ‘s middags ben ik naar één van mijn favoriete films geweest uit mijn jeugd: If…. van Lindsay Anderson. Ik vond die film 10 jaar geleden echt zwaar meesterlijk, maar hij is niet op DVD en in NL draait ie echt nooit van z’n lange leven in de bios. Gelukkig denken ze daar in Parijs anders over en al was de kopie best bagger (het is echt een curiositeit, die film), moet ik zeggen dat ie totaal voldeed aan m’n herinneringen: wat een topfilm!!! Staat zeker in m’n top 10 aller tijden! Na de film ben ik me bezig gaan houden met m’n compte rendu voor vrijdag voor het vak Cinéma Japonais. Ik heb mijn eerste (korte) essay gehouden over Gojira, oftewel Godzilla. Uiteraard de originele versie uit 1954 met Takashi Shimura.

Donderdag zware collegedag dacht ik: ik had om 10 uur cinéma comparé van Jacques Aumont, maar er was geen plek meer want die gast wil niet meer dan 40 man in zijn college. Zucht, en aangezien ik van die Aumont (DE Aumont inderdaad) qua medewerking of begrip omtrent Erasmus inschrijvingen “sweet fuck all” kan verwachten ben ik na twee miniuten maar uit zijn college gelopen. Dan maar naar Festivals de cinéma… Daar verwachtte ik veel van, maar het viel bitter tegen, maar dan ook bitter! Die docent zat twee uur lang alleen maar te zeveren over hoe je zelf een festival moet organiseren (boeien, ik wil meer een vak over festivals in zijn algemeenheid). Ik viel er zelfs bij in slaap, godbetert! Dat valt dus ook weg. Analyse du film noir maakte alles goed, echt een supergaaf vak met een toffe docent, François Niney. Laat ik nu ook net een specialiteit hebben ontwikkeld voor de film noir in de afgelopen jaren (hum hum) dus qua voorkennis zit het wel goed. ‘s Avonds had ik nog college l’autoportrait wat erg interessant en eindelijk eens wat meer van een wetenschappelijk niveau. Het is zonder meer het moeilijkste vak tot nu toe, maar daarom ook leuk. Het ging nu eens niet over praktijk of kinderlijk eenvoudige voorbeelden, maar over het spiegelstadium van Lacan, over Panovsky en over Alberti (ken ik allemaal van m’n studie in Mokum). Na dat college heb ik met Lies de zware collegedag (die nu eens minder zwaar is door het wegvallen van de helft) weggedronken in de Hide Out. Ik zal overigens volgende keer m’n uiteindelijke rooster geven, want je weet het maar nooit hier. :p

Vrijdag weer twee colleges. François Truffaut was nog wat introducerend (een chronologie van zijn leven en carrière, weet nu echt ALLES over Truffaut), maar aangezien de beste man een genie is, kon het wel en de docente is erg goed. Die jongere garde is echt een verademing vergeleken met dinosaurussen als Aumont. Cinéma japonais was weer erg interessant en ik daar ook direct mijn compte rendu ingeleverd. ‘s Avonds had ik een dinér feestje bij Sophie met een stel Erasmus studenten erbij. Was erg leuk en heb veel gegeten en gedronken. Eigenlijk hadden we allemaal iets uit ons eigen land moeten klaarmaken, maar daar heb ik echt totaal geen tijd voor gehad dus heb ik in de Casino maar wijn, bier en een gateau Breton gekocht (is uiteindelijk toch m’n ‘moeder’land).

Vandaag (zaterdag) heb ik m’n was gedaan bij Sophie omdat die dit weekend in Amsterdam is voor een concert met haar orkest. Daarnaast heb ik in één dag 2001: A Space Odyssey van Arthur C. Clarke uitgelezen (toch nog bijna 300 pagina’s), omdat ik daar voor 1 Februari een paper over ga schrijven. Door omstandigheden is het oorspronkelijke idee voor het vak Inleiding literatuur en film komen te vervallen en dus moet ik nu snel iets anders fixen. Kubrick dan maar, met het boek erbij. Daar hou ik me dus wel koest mee dit weekend. Overigens heb ik voor dat andere minor vak voor mijn paper over de film Indigènes een soepele 9 gekregen (das 18 uit 20 hier) wat nu voor dat vak ook mijn eindcijfer is (vette kudos voor mij). Na deze streling over mijn ego ga ik kappen en ik zal proberen om wat vaker hier te pennen zodat het niet telkens van die ellendig lange lappen tekst worden (maar ja, wie mij kent zoal bij eerste als twee punt…).

Tot mails ofzo!

• 28 Januari 2007 - 18:36

Inge:

Klinkt goed, man! Beter dat je een toko hebt gevonden waar je voor een schappelijke prijs een pintje kan drinken (en terecht). Keep us up 2 date voor verdere ontwikkelingen.. en tot horens!

XXXX inka tinka