Chaos op de fac en feest in Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu Chaos op de fac en feest in Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu

Chaos op de fac en feest in Parijs

Door: Erwan

Blijf op de hoogte en volg Erwan

21 Januari 2007 | Frankrijk, Parijs

Het valt niet altijd even mee om student te zijn aan de fac Cinéma van Paris III, maar het heeft ook veel leuke kanten. Zo heb ik in korte tijd veel nieuwe vrienden gemaakt. Eén daarvan is David uit Portugal waarmee we samen met een tiental andere Erasmus studenten afgelopen dinsdag een dinér hebben gehad in een leuk tentje vlakbij Mabillon. Het eten was echt heel lekker en niet duur, dus das voor herhaling vatbaar. Na het eten zijn we naar Chez Georges gegaan in de Rue des Canettes, een soort van grotbar waar het drinken duur is (5 Euro voor een flesje bier), maar de sfeer supergaaf. Daar gaan we dus veel komen, ook omdat je er in de weekends kan dansen en dan dus niet persé iets hoeft te bestellen :p. Tijdens die avond heb ik weer een nieuwe Erasmus student leren kennen, Catherina uit Portugal. Zo wordt mijn vriendengroep daar lekker groot.

Woensdag kreeg ik de uitslag van de taaltest, ik zat in groep D, das het op één na hoogste niveau, best aardig zo in het begin hier. Maar ja, die cursus valt dus samen met een filmvak, dus ga ik niet een taalcursus volgen. Geen ramp trouwens, want ik praat alleen nog maar Frans hier (behalve dan als ik met Sophie of Lies alleen ben). Woensdag avond had ik m’n tweede college, een vak over de Franse regisseur Robert Bresson, niet echt bekend denk ik bij het grote publiek maar ik had al een paar films van hem gezien. Het vak lijkt me erg leuk en ik ga een dossier en exposé doen over zijn film Un condamné à mort s’est echapé, waar ook kort in Film Art op wordt ingegaan. Er is voor dit vak trouwens geen partiel (tentamen), wat goed uitkomt want daar heb ik er al genoeg van dacht ik zo…

De volgende dag is drukte, drukte. Ik heb op die dag van 10 tot 20.30 college met een paar tussenuren gelukkig. Cinéma comparé is tof, maar het was erg druk dus moet ik tot volgende week wachten of ik dat vak kan volgen (qua plaatsing zeg maar). Het vak Festival du cinéma ging niet door, de docent kwam niet opdagen (waarom ook niet). Stik er dan maar in, dat vak laat ik dus vallen ten faveure van analyse film noir. Daarna had ik college mise en scène van ene Jacques Aumont, ken hem niet maar hier gaan ze prat op hem, sjonge jonge wat een drukte daar zeg! Je moest oppassen om niet over iemands tong heen te struikelen, zoveel adoratie was er voor die man, hoorde ik ook later van Catherina (de Nederlandse in dit geval). Aumont zei direct al: “luister s, ik heb maar plaats voor 40 man en er zitten hier zo’n 60, dus dat werkt niet, zij die zich niet hebben ingeschreven hebben dus pech gehad”. Godsamme, wij Erasmus studenen KUNNEN ons nog niet inschrijven, “jammer dan” zei die Aumont. Allemachtig, ik wou al bijna opstaan en weglopen, maar ja ik dacht iedere week “verdwijnen” er studenten dus ik kijk het maar aan. Het vak was best infantiel, echt basis Film Art van ons eerste jaar, filmpjes van Griffith en Chaplin waarbij iemand links in beeld komt lopen, wow dat was het dan en het is licence 3! Op het eind van het college toen Aumont een dvd verwisselde en iedereen wat kletste werd de beste man ook nog eens boos en zo zelfingenomen dat hij gewoon maar het college stopte. Wat een arrogantie! Ik betaal hier voor, ik zit hier niet voor zijn ego!!! Daar kom ik dus niet meer terug (ik doe nu film noir instead).

Uitval dus, want ‘s avonds had ik l’autoportrait moeten hebben, valt dus ook uit vandaag. En als je dan naar het secretariaat gaat om je in te schrijven, zeggen ze “te druk, kom volgende week maar terug”. Er zit daar een vrouw met zwart haar die wordt verafschuwt door iedereen in het gebouw. De wicked witch of the east zeg maar. Overigens heb ik wel weer helemaal krom gelegen toen docenten Amerikaanse films gingen “vertalen”, Spiderman wordt hier als Spiedermann uitgesproken en nog briljanter is Dogville wat hier Ville des chiens heet, ik kwam niet meer bij!

Afijn, vrijdag weer college! Eerst een college over Jean-Luc Godard, best aardig. Later die middag had ik initiation cinéma Japonais wat me erg leuk lijkt. Ik moet hiervoor 2 partiels en 4 compte rendus schrijven, een soort analyse of samenvatting van een film of boek te beginnen komende vrijdag. Ik doe het over of een film van Ozu of Godzilla van Honda. David (die ook dat vak volgt) en ik hoorden later van een Japans meisje dat er ook een vak is over Truffaut. Dat moeten we volgen, zeiden we. Dus laten we dat vak over Godard vallen. Zo gaat dat hier, iedere dag in de eerste week verander je van rooster, omdat je toch nog niet kan inschrijven :p. Die avond zijn we met een groep naar het Louvre gegaan want dat was gratis toegang en er was een soort van dansvoorstelling. Oké, dachten we. Maar het was er zo druk dat we niks van dat dansen hebben gezien en ik had zo’n megahonger dat ik daarna niet meer de puf had om de rest van het museum te bezichtigen. Komt nog wel, iedere eerste zondag van de maand gratis en één dag in de week is het Louvre ‘s avonds gratis.

Zaterdag ben ik met Miriam en Myrto naar het Panthéon gegaan (gratis toegang, weet waar je heen gaat). Er was een expositie over helden tijdens WO II die Joden verbergden voor de Nazi’s. Daarna zijn we naar de crypte gegaan waar een x aantal Franse legenden begraven liggen. Zo ligt Rousseau daar, Voltaire, Condorcet (ken ik nog uit mn politicologie tijd) en de Franse WO II held Jean Moulin. Daarna ben ik voor David’s feest in de cité univèrsitaire merguez worstjes gaan halen. Dat wordt super, dacht ik! Het feest was heel leuk, er was veel te eten en veel te drinken. Maar ik was décu, want mijn worstjes waren niet best. Ze waren niet pikant en ook niet echt lekker. Eigenlijk moet je ze ook op de gril gooien, maar ja. Het deed niets af aan het leuke feestje.

Vandaag (zondag) ben ik nog naar Montmartre gegaan om daar wat rond te lopen en ben ik met Sophie, Miriam, Myrto en Faye naar de Sacre Coeur gegaan, ook van binnen gezien. Ziet er best mooi uit maar er was net een mis, dus dacht ik al gauw: wegwezen! Daarna hebben we nog wat gegeten in Montmartre en zijn we naar Moulin Rouge gegaan om van buiten te kijken en Les Deux Moulins (dat café waar Amélie Poulain zich afspeelt). Volgende week heb ik een paar films die ik ga kijken (waaronder If… van Lindsay Anderson!!!!) en ik ga weer lekker vakken volgen en me eindelijk inschrijven. O ja, ik heb nu ook een fotoalbum en op deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=6ZTH4Z87 kun je foto’s bekijken. Meer volgt nog!

Salut,
Erwan

BTW: dit is nu m’n rooster (ik neem aan dat het nu niet meer zal veranderen) :p

Maandag: Vrij

Dinsdag: 08.00-10.00 Hollywood et télévision

Woensdag: 18.00-20.00 Le cinéma de Robert Bresson

Donderdag: 08.00-10.00 Commentaire et dissèrtation du litéraire
Donderdag: 10.00-12.00 Cinéma comparé
Donderdag: 12.00-14.00 Analyse de film noir
Donderdag: 18.30-20.30 L’autoportrait

Vrijdag: 14.00-15.30 Le cinéma de Francois Truffaut
Vrijdag: 17.00-18.30 Initiation cinéma Japonais

  • 23 Januari 2007 - 11:24

    Ralph:

    dé Jacques Aumont? mocht je in Amsterdam de master gaan volgen, dan krijg je nog genoeg over hem te lezen.
    lekkere stoelendans met die vakken daaro, je zou bijna denken dat de UvA alles goed geregeld heeft...

    veel succes en plezier nog

  • 23 Januari 2007 - 11:25

    Ralph:

    herstel, je krijgt genoeg VAN hem te lezen...
    leest wel anders zo'n tekst als je weet dat het n arrogante eikel is...

  • 23 Januari 2007 - 11:32

    Ralph:

    herstel, je krijgt genoeg VAN hem te lezen...
    leest wel anders zo'n tekst als je weet dat het n arrogante eikel is...

  • 23 Januari 2007 - 19:33

    Mark:

    Leuk foto's. Ik was al benieuwd hoe je kamer er uit zag. Ziet er best goed uit! Net zoals je rooster, ik wou dat ik zulke korte dagen had, behalve donderdag dan...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2007

Heb ik eigenlijk niet...

28 Februari 2007

Japanse vrolijkheid en Partytime!

19 Februari 2007

cultuur enzo

11 Februari 2007

Inland Empire!

04 Februari 2007

Rare lui, die Fransen...
Erwan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 5837

Voorgaande reizen:

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: