Paris est super! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu Paris est super! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Erwan Ticheler - WaarBenJij.nu

Paris est super!

Door: Erwan

Blijf op de hoogte en volg Erwan

16 Januari 2007 | Frankrijk, Parijs

De eerste week in Parijs is prima bevallen. Het is echt een supergave stad waar atijd wel wat te beleven valt. Ook heb ik inmiddels m’n eerste les gevolgd en heb ik al verschillende leuke mensen ontmoet.

Vorige week zondag ben ik naar Centre Pompidou geweest en aangezien het de eerste zondag van de maand was kon ik gratis naar binnen. Ik heb daar een expositie gezien over Hergé, de maker van Kuifje en Quick en Flupke. Het was er erg druk dus heb ik maar de helft gezien, want ik had geen zin om een half uur in de rij te staan.

De volgende dag had ik introductiedag op Sorbonne Nouvelle, m’n Universiteit hier. Het was best nuttig, al wist ik de meeste dingen wel. Grappig was wel dat die lui van internationalisering zeiden dat we deze week het gebouw voor onszelf hadden om ons in te schrijven voor vakken. Dat eerste klopte, dat tweede zeker niet. Sterker nog, ik kan me nu nog steeds niet inschrijven voor vakken terwijl de colleges al begonnen zijn! Anyways, ik heb op de introductiedag een aantal leuke mensen ontmoet met wie ik nu veel opschiet. Behalve Sophie is er nog een ander Nederlands meisje, Lies uit Nijmegen (zonder accent btw :p ). Verder ken ik nu David en Joana uit Portugal, Verena, Myrto en Julian uit Duitsland, Miriam uit Spanje, Faye uit Griekenland, Jorge uit Cuba, Hanka uit Tsjechië en een Pools meisje waarvan ik de naam kwijt ben. Met deze lui ga ik hier veel om, samen eten, samen drinken, samen naar de film en samen naar colleges. Ik werd door Verena direct uitgenodigd voor haar verjaardagsfeest zaterdag in de Cité Univèrsitaire, de schoolcampus zeg maar.

Ik heb ook een taaltest gehad die wel goed ging, ik krijg de uitslag woensdag en dan weet ik mijn niveau van de Franse taal J. Maandagavond kwam ik terwijl ik in het trappenhuis zat te internetten mijn buurvrouw tegen en die was nogal verbaasd maar toen ik zei dat iedereen tegenwoordig internet aftapt vond ze het wel best zolang de gebruiker er maar niet achter kwam (“ Ils veulent pas de la mèrde ici” ).

Dinsdag heb ik een bankrekening geopend waar mijn CAF (huursubsidie) op gestort zal worden. Ging erg soepel, al wou die vent van de bank wel dat ik nog papierwerk ging regelen bij mijn huisbaas, verzin ik wel wat op. Ik ben vervolgens naar de Universiteit gegaan om me in te schrijven, wat dus niet ging. Kom donderdag maar terug zeiden ze… Daarna ben ik in de fameuze Rue Mouffetard gaan wandelen met mijn Erasmus amigo’s.

Woensdag heb ik de hele dag doorgebracht met Sophie en Catherina (Media en Cultuur studenten kennen haar wel denk ik , want ze doet ook die studie). Catherina heeft aan de Sorbonne Nouvelle het 1e semester gestudeerd en vertelde ons haar horrorverhalen over Parijse inwoners, de verschrikkelijke organisatie op de fac (faculteit) en de tegenvallende colleges en medestudenten. Volgens mij heeft Catherina een beetje pech gehad tijdens haar studie hier, want ik ken dus inmiddels al meer dan 10 mensen hier. Ik ben het zeker wel met haar eens over de organisatie van lik m’n reet op de fac van cinéma et audiovisuel en de Franse studenten die erg uit de hoogte doen constant. ‘s Avonds zijn we in Quartier Latin gaan eten.

De dag erna ben ik in de Grands Magasins gaan koekeloeren (vlakbij de Opéra) omdat sinds woensdag hier de Soldes zijn begonnen, voor velen nu al het hoogtepunt van 2007: de grote winteruitverkoop! In Galeries LaFayette zag ik een erg gaaf jasje, maar ja: 350 Euro, gaat dan wel 30% vanaf, maar dan betaal je nog steeds ruim twee meijer, iets boven m’n budget. Na kort te hebben rondgekeken naar al die superdure kleren daar, ben ik maar weer eens naar de fac gegaan om me in te schrijven voor vakken. Ging weer niet (grom), “ kom maandag maar terug, dan hebben we tijd” , zei die vrouw van het secretariaat. O ja, de uren van de vakken zouden ook nog naar alle waarschijnlijkheid veranderen. Lekker dan, als ik pardoes op maandagmorgen een college heb mis ik die dus al! Ik heb vervolgens een Le Monde gekocht om m’n Franse leesniveau wat op te hogen en een Officiel des Spectacles, een meesterlijk boekwerk van 0,35 Euro waarin alle films, concerten, exposities, etc. van die week in Parijs staan. Handig!!!

Vrijdag ben ik naar Le Grand Palais (naast Le Petit Palais en het standbeeld van Charles de Gaulle) gegaan om daar de expositie “Il etait une fois…Walt Disney” te checken. Was echt een geweldige expositie, voor slechts een paar Euro’s heb ik daar twee uur lang (voor een expositie best een lange tijd) rondgelopen en de geschiedenis van Disney van de eerste Mickey Mouse shorts tot Jungle Book gezien. Het geheel was in één route gedaan, zodat je niet alle kanten werd opgestuurd, erg handig. Erg leuk was de zaal waarin vergelijkingen werden getrokken tussen Disney films en klassiekers als Frankenstein, King Kong en Faust. Ook waren er verschillende schilderijen uitgestald die een zekere invloed hebben gehad op het werk van Disney. Na een algemene geschiedenis ging de expositie verder in chronologische volgorde van de lange animatiefilms waaronder mijn persoonlijke favorieten Dumbo en Fantasia. De expositie eindigde met Disney en moderne kunst met o.m. werk van Warhol en Lichtenstein. Ik wou zeggen: Aanrader! maar de expositie is alweer afgelopen, helaas pindakaas dus.

Vervolgens ben ik met Sophie winkelen ivm de Soldes. Ik heb m’n kledingkast uitgebreid met maar liefst één broek, want meer tijd hadden we niet. Bij de H&M tussen LaFayette en Printemps (de twee megawinkels van Parijs) was alles “iets” rustiger en beter geprijsd. Daarna hadden we nog een kansloze introductie op de bibliotheek van de gehele Sorbonne Nouvelle. Ze waren reuzetrots, die Fransen, op hun fantastische bibliotheek die qua titels ongeveer evenveel zal hebben als onze bieb van mediastudies :s. Ook hadden ze het constant over hun geweldige computersysteem (digitale bibliotheek) en hun onvolprezen kopieerapparaat (alsof er een tijdmachine stond) die we allen konden gebruiken (joepie). O ja, ze hadden er ook de 1e druk van Film Art, nieuwer was er niet :p.

‘s Avonds ben ik met Sophie en Lies naar Fur gegaan met Nicole Kidman, maar dat vond ik maar een matige film. Na een laf half uurtje viel ik in slaap om vervolgens gierend wakker te worden omdat ineens een dubbelganger van Chewbacca de film opvrolijkte en ook niet meer weg ging, heel bizar. Deze film kun je best vermijden, al zeg ik het zelf. Daarna zijn we naar Place de la Bastille (waar ooit de Franse Revolutie begon, weet je wel?) gegaan om daar een kroeg te pakken met wat mede Erasmus studenten. Het was erg leuk en de wijn, Ricard en Mojito bevielen goed :p.

Zaterdag ben ik weer (!!!) gaan shoppen, ditmaal wat langer. Ook nu zijn we weer naar de H&M gegaan en daarna nog naar de Champs Elysées. Ook kon ik het niet nalaten om Sophie en Lies de Fauchon te laten zien op Place de la Madeleine, een asociaal dure winkel waar je allerlei eten en drinken kan kopen voor zeer hoge prijzen. Op de Champs Elysées heb ik notabene een kledingzaak gevonden alleen voor mannen (allememaggies, ze bestaan!), doch alle maten waren veel te groot, maatje vrachtwagenchauffeur/bouwvakker zeg maar. De rest was al weg (maar ik denk dat het nog wel terugkomt aangezien de Soldes tot half Februari duurt). Wat me erg opviel (en dat al een week lang) is dat het hier echt goed weer is, het is bijna lente! Je kan zo zonder problemen zonder jas rondlopen de meeste dagen hier.

s’ Avonds ben ik met Sophie, Lies en Joana naar het feest van Verena op de Cité Univèrsitaire gegaan in Maison de Cambodge (ze is Duits, maar ja…), het was erg leuk en we zijn er dan ook tot het eind gebleven, pakweg 4 uur ‘s ochtends. Daarna zijn we nog gaan chillen bij David die later ook kwam en in Maison de Portugal woont; tot half 6 om weer de eerste metro naar de stad te pakken. Wat erg typisch was, was dat ook hier men mijn naam op allerlei manieren uitspreekt. In Nederland snappen ze d’r al vaak niks van, maar ook hier hoor je verschillende namen zoals Ethan, Edwan, Herman of overdreven fout m’n naam uitspreken terwijl die toch gewoon Frans is (nou ja, Bretons dan). Als het hier al niet lukt, dan nergens…

Zondag eerst uitgeslapen, en daarna naar de Salon du Cinéma die dit weekend was in de Expohallen bij Porte de Versailles (heeft niks met het paleis te maken trwns). Het was er loeidruk en overal stonden smerissen op de uitkijk en toen ik om me heen keek snapte ik het. We waren precies op de dag van het congres van de UMP (de politieke partij van Chirac en, inmiddels en vooral, Sarkozy) in de Expohallen terecht gekomen. Ai, in het hol van de leeuw en ik wou al bijna “Ségolène” gaan roepen, maar ik had geen zin in een juut op m’n dak. De Salon (beurs) was een beetje een sof, maar ik was er met Lies en Miriam dus het was wel gezellig. Er viel alleen niet zo heel veel te doen (vooral veel nutteloze stands met flyers) al heb ik wel verschillende decors van de film Marie Antoinette gezien en weet ik nu ook dat in Februari er een expositie komt van de schilderijen van David Lynch plus de première van Inland Empire (MUST SEE van het jaar voor mij). Na zo’n anderhalf uur hadden we het wel gezien daar. Ik heb ‘s avonds maar Scarface gekeken (de oude uiteraard uit de jaren 30).

Maandag dan, inschrijven voor vakken. Nope! “Ga maar eerst naar de colleges en schrijf je daar bij de docent in en vervolgens kom je naar ons, het secretariaat, om het te confirmeren”. Godsamme! En dan zijn ook nog eens sommige uren van mijn vakken veranderd, waardoor ik nu bijvoorbeeld niet meer een vak over analyse van film noir kan volgen, had me net zo leuk geleken :S. Ik heb vervolgens direct maar m’n hele rooster omgegooid waardoor ik nu de volgende vakken ga volgen:

· Toponymie des lieux et des personnes gegeven door Michel Chion (hebben we literatuur over moeten lezen bij Media en Cultuur). Dit gaat over de betekenis van plaatsen en personen in films, namen die steeds terug komen. Ben er zelf nog niet geweest (was dus maandag), maar het is me verteld dat het een heel leuk vak is en ik had nog wat punten nodig…
· Hollywood et Télévision: over Amerikaanse televisieseries in de jaren 40-60 die zijn geïnspireerd door Hollywood waaronder politieseries (Dragnet), sci-fi (Flash Gordon), Alfred Hitchcock Presents en Western series (Cheyenne, Gunsmoke).
· Cinéma Comparé: Over films in films, ik noem u de parodie bv.
· Festivals du Cinéma: breed vak over alles wat met festivals te maken heeft.
· Mise en Scène: heb ik gekozen omdat Film Noir wegviel, je moet nl. een keuze maken binnen een groot vak om zodoende aan je punten per UE (8 of 9 punts vak) in zijn geheel te krijgen. Erg onhandig systeem, leg ik nog wel een keer uit…
· L’autoportrait: over zelfportetten in (in 1e instantie) de schilderkunst, literatuur en vooral film, bv. 8 ½ (bekendste voorbeeld zo ongeveer)
· Jean-Luc Godard: analyse van een deel van zijn werk, waaronder Pierrot le Fou, Vivre sa Vie en Sauve Qui Peut (La Vie).

Ik heb dat economie vak maar laten vallen, want dat sloeg echt nergens op. Maar ja, de UvA zal het ongeveer wel een worst wezen wat ik daar ga doen, zolang het maar film is. En dit zijn allemaal filmvakken. Irritant is dus dat er veel overlapping is, want ik kan naast Film Noir ook niet Samurai films en analyse van Zombiefilms volgen, zucht… Ik heb het nu vooral donderdag erg druk met colleges van 10 ‘s morgens tot 20.30 (2 tussenuren om 16.00, dat nog wel). En iedere dinsdag heb ik college om 8 uur in de ochtend, oei oei oei. Ben wel woensdag vrij, dus dan kan ik dan bijslapen.

Na het fixen van m’n rooster ben ik met Lies, Miriam en Myrto door de Rue Mouffetard gaan lopen op zoek naar een crèpe, iedere ochtend m’n ontbijt net zoals vroeger altijd bij mijn oma in Brest, en daarna kwamen we in een zaakje terecht waar ze voor weinig DVD’s van de hand deden. Daar moet je niet met Erwan naar binnen en ik heb dus voor een geeltje 5 DVD’s gekocht en niet de minste. In Nederland zijn die discount DVD zaken volgepropt met afgrijselijke Steven Seagal films of Missing in Action- achtig gegruwel, maar hier hadden ze vette klassiekers voor niks! Ik heb Pantserkruiser Potemkin, Mean Streets, Once Upon a Time in the West, Der Blaue Engel en M gekocht, 5 meesterwerken voor 5 Euro per stuk. Dat is Parijs, cinefiel tot op het bot!!!

‘s Avonds ben ik na een quiche Brezanne met David en Joana naar de bios gegaan in de buurt van Quartier Latin. Een superklein schattig etablissement met twee zalen (typisch zo eentje waar ze alleen maar mooie oude films vertonen) waar je na het kopen van een Ciné Passion pasje voor 2 Euro iedere film in de Action bios keten (zijn er in Parijs stuk of wat van) voor 3 Euro kan gaan kijken!!! Het pasje is eigenlijk voor –26 jaar, maar ze checken toch nooit, zelfde geldt voor musea. We zijn naar L’Avventura van Antonioni gegaan, wel erg lang maar toch mooie film. Er is iedere 2 weken denk ik daar een special, want nu was er 2 weken een Italiaanse jaren 60 special, ik ga misschien nog zondag naar La Dolce Vita (op groot scherm!) als ik fief ben en vanaf volgende week hebben ze een Elia Kazan special (met o.m. On the Waterfront). Na de film (uurtje of 22.00) zijn we nog Sushi gaan eten in Quartier Latin, zo’n 15 Maki’s gegeten, LEKKER!!! en niet eens duur…

Vanochtend, dinsdag, had ik dus om 8 uur college. Das nog geen sinecure zo vroeg opstaan. Half 7 werd dus 7 uur en dan, hups, snel douchen en rennen naar de metro. Setting Sun van The Chemical Brothers maakte me echter lekker wakker. Het college (Hollywood et Télévision) was wel ok, maar beetje herhaling. Was ook introductie college. De docente (uit Griekenland) zei dat bijna alle literatuur en DVD’s in het Engels waren en toen ze vroeg wie “un petit peut” Engels kon, stak toch zeker een derde van de zaal (dus zo’n 9 van de pakweg 25) hun hand op. Er was maar één denk ik in de zaal die GOED Engels kon, Jezus wat een schande zeg! Voor dit vak moet ik ook een exposé houden, dat wordt dus lachen.

Ik ben vanmiddag met mijn nieuwbakken juweel van een ciné passion pas naar Sunset Boulevard van Billy Wilder geweest (goede film, maar om nou zo hoog in de Imdb top 250 te staan gaat ook weer wat ver) en vanavond heb ik dinér met Erasmus lui om de verjaardag van David luister bij te zetten, het echte feestje is zaterdag omdat dan ook Jorge jarig is. Ik ga zo maar weer aan de pain de mie en daarna uit eten. O ja, The Fountain van Aronofsky draait hier ook al op volle toeren dus die ga ik binnenkort ook maar eens zien. Met de foto's wil het nog niet vlotten want het zijn allemaal bitmaps, moet jpeg zijn. Snap er verder ook niks van. Als het lukt hoor je het wel.

C’est tout. Salut!

  • 17 Januari 2007 - 15:45

    Mark:

    Jezoes wat een leesvoer! Goed om te horen dat je al matties gemaakt hebt daar, is wel belangrijk wil je naast de studie nog een leuke tijd hebben. En nu alweer allemaal feestjes! :P
    Wel een stelletje pennelikkers zeg, die lui van t secretariaat. Maar ja je rooster heb je iig. Laat ons weten hoe de colleges je bevallen.

  • 17 Januari 2007 - 20:48

    Rene:

    Hoi, bij bijna alle McDonalds in Parijs kan je gratis internetten...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2007

Heb ik eigenlijk niet...

28 Februari 2007

Japanse vrolijkheid en Partytime!

19 Februari 2007

cultuur enzo

11 Februari 2007

Inland Empire!

04 Februari 2007

Rare lui, die Fransen...
Erwan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 5835

Voorgaande reizen:

05 Januari 2007 - 05 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: